Dieta na trądzik – co jeść, czego nie jeść, jadłospis… Zmodyfikuj menu i wygraj z trądzikiem!

Każdy z nas, trądzikowców, testuje coraz to nowe sposoby na trądzik, jednak nie każdy zdaje sobie sprawę, że pierwszym krokiem ku zdrowej cerze powinna być odpowiednia dieta. Dlatego postanowiłem przedstawić Ci najważniejsze zasady diety dla cery trądzikowej. Zapewne w większym lub mniejszym stopniu pomoże Ci zahamować powstawanie wyprysków i zaskórników. Jeśli połączysz ją z innymi sposobami na trądzik, efekty będą znacznie lepsze. Oto, co jeść, czego nie jeść i jak układać jadłospis w diecie dla cery trądzikowej.

Dieta dla cery trądzikowej – co jeść, by pomóc skórze wrócić do normalności?

Na pewno nie zaszkodzi, a bardzo prawdopodobne, że pomoże – dieta trądzikowa powinna wejść w życie w przypadku każdej osoby, dla której wypryski i zaskórniki to chleb powszedni. Najważniejszą zasadą diety przeciwdziałającej trądzikowi jest spożywanie dużej ilości pokarmów bogatych w witaminy i minerały, które mają korzystny wpływ na skórę – odżywiają ją, regulują jej funkcjonowanie, przeciwdziałają łojotokowi i sprzyjają regeneracji.

A są to:

  • witamina A,
  • witamina E,
  • witamina C,
  • witaminy z grupy B,
  • cynk,
  • miedź,
  • krzem,
  • wapń,
  • selen,
  • siarka,
  • potas,
  • fosfor.

Podane witaminy i minerały znajdziesz w dużych ilościach w takich produktach, jak:

  • warzywa (marchew, papryka, szpinak, brokuł, kalafior, brukselka, kapusta, burak, fasola, pomidor, sałata, jarmuż etc.);
  • owoce (brzoskwinia, mango, cytrusy, wiśnie, śliwki, truskawki, winogrona, jagody, porzeczki, banany etc.);
  • mleko, biały ser, jogurty, kefiry;
  • jajka;
  • płatki owsiane, otręby;
  • pieczywo razowe;
  • wątróbka, ryby, drób;
  • grube kasze i brązowy ryż;
  • orzechy, migdały;
  • ziarno słonecznika, pestki dyni.

Oczywiście nie wszystkie witaminy i minerały występują równomiernie w powyższych produktach, więc warto je naprzemiennie stosować w diecie.

Obok witamin i minerałów, ważną część diety trądzikowej powinny zajmować także produkty błonnikowe (otręby, kasze, płatki zbożowe, warzywa), które sprzyjają oczyszczaniu organizmu z toksyn.

Kolejny istotny składnik menu to nienasycone kwasy tłuszczowe, które działają w sposób ochronny i regenerujący na komórki skóry (i komórki całego organizmu). Nienasycone kwasy tłuszczowe znajdziesz w: oliwie, oleju lnianym, oleju z pestek dyni, oleju słonecznikowym, oleju rzepakowym, awokado, rybach morskich, owocach morza, orzechach.

W diecie dla cery trądzikowej ważne miejsce powinna zajmować również woda. Staraj się wypijać ok. 2 l wody mineralnej dziennie. Jeśli zadbasz o dobre nawodnienie organizmu, Twoja skóra będzie funkcjonować dużo lepiej.

Dieta na trądzik – czego nie jeść?

Największym wrogiem zdrowej, gładkiej cery bez wyprysków jest chemia, którą szpikujemy nasz organizm za pośrednictwem niezdrowego jedzenia, używek, zanieczyszczonego wdychanego powietrza. Podczas gdy na uwarunkowania środowiskowe nie mamy zbyt dużego wpływu, mamy wpływ na żywność czy używki, którymi się raczymy.

Jeśli chcesz pozbyć się trądziku, powinieneś w pierwszym rzędzie uwolnić organizm od toksyn, a zrobisz to ograniczając wszelką wysoko przetworzoną żywność, czyli:

  • fast foody;
  • chipsy;
  • napoje gazowane;
  • zupki w proszku i inne dania w proszku;
  • gotowe dania (np. do szybkiego przyrządzenia w mikrofalówce);
  • gotowe sosy i sałatki;
  • parówki, pasztety, konserwy;
  • gotowe ciasta, ciastka, batony.

Obok całej gamy żywności przetworzonej, warto ograniczyć w diecie także sól, tłuste mięsa, ostre przyprawy (pieprz, chilli), chrzan, musztardę, marynaty, czekoladę. Produkty te niestety mogą nasilać trądzik.

Dieta na trądzik – te produkty mogą, ale nie muszą nasilać trądziku

W niektórych opracowaniach na temat diety na trądzik pojawiają się stwierdzenia, jakoby nabiał albo produkty zbożowe miały nasilać trądzik. Tu jednak wszystko jest kwestią indywidualną i w żadnym wypadku nie należy wprowadzać zasady ograniczenia nabiału czy zbóż zanim nie sprawdzimy, czy owe produkty naprawdę niekorzystnie działają na naszą cerę. W moim przypadku ani nabiał, ani produkty z pełnego ziarna zbóż nie nasilały trądziku, toteż z chęcią po nie sięgałem (i sięgam do dziś).

Dieta na trądzik – jadłospis

  • Śniadanie: grahamka z polędwicą drobiową, żółtym serem, sałatą, pomidorem i szczypiorkiem, do tego pomarańcza lub garść truskawek
  • 2 śniadanie: owsianka na jogurcie naturalnym z dodatkiem banana i nasion słonecznika
  • Obiad: zapiekanka na makaronie pełnoziarnistym z kurczakiem, papryką, marchewką, zielonym groszkiem, pomidorami i serem mozzarella
  • Podwieczorek: omlet z jagodami, malinami lub innymi owocami z dodatkiem jogurtu naturalnego
  • Kolacja: razowe pieczywo, sałatka przyrządzona z: sałaty, kawałków łososia, oliwek, ogórka zielonego, rzodkiewek, pomidora, przyprawiona oliwą, bazylią i sokiem z cytryny

Dieta na trądzik – jak wzmocnić jej efekty?

Dieta na trądzik nie jest trudna, jednak z doświadczenia wiem, że nie zawsze można tak ułożyć jadłospis, by dostarczyć organizmowi komplet potrzebnych składników pokarmowych. Dlatego polecam wszystkim suplementację diety z udziałem wyspecjalizowanych kapsułek na trądzik.

Mój typ to Nonacne – aktualnie najlepszy na rynku preparat na trądzik, zawierający kompozycję ekstraktów roślinnych zwalczających wypryski i zaskórniki oraz zestaw niezbędnych witamin i minerałów.

Więcej o Nonacne dowiesz się na stronie producenta. Tam też zamówisz preparat w specjalnych promocyjnych cenach. Oto link do oficjalnej strony Nonacne – www.nonacne.pl

You may also like...

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.